بزرگان علم ، هنر ، فلسفه ، سیاست و ...

لارنس ژوزف الیسون (زاده ۱۷ اوت، ۱۹۴۴) یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت اوراکل، یکی از شرکت‌های عمده در زمینهٔ نرم‌افزارهای پایگاه داده است.

مجلهٔ فوربس گزارش داده‌است که الیسون در ردهٔ پنجم ثروتمندترین افراد در دنیاست. در سال ۲۰۱۲، فوربس اعلام کرد که ارزش خالص دارایی‌های الیسون در حدود ۴۰ میلیارد دلار است.

الیسون استعداد زودهنگامی در ریاضیات داشت و در جوانی برای شرکت امپکس (Ampex) کار می‌کرد. یکی از پروژه‌های او پایگاه دادهای برای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بود که او آن پروژه را Oracle نامید.

مقالهٔ نوشته شده توسط ادگار ف. کاد در مورد سامانه‌های مدیریت پایگاه دادهٔ رابطه‌ای با عنوان یک مدل رابطه‌ای برای داده‌ها در بانک‌های دادهٔ بزرگ به اشتراک‌گذارده الهام بخش الیسون قرار گرفت و در او در سال ۱۹۷۱ با انجام سرمایه‌گذاری شخصی به مبلغ ۲۰۰۰ دلار آزمایشگاه‌های توسعهٔ نرم‌افزار را بنیان گذاشت. در سال ۱۹۷۹ این شرکت به .Relational Software Inc(نرم‌افزار رابطه‌ای) تغییر نام داد که بعدها با ارائهٔ محصول اصلی این شرکت - پایگاه داده اوراکل - و بر اساس نام آن به شرکت اوراکل مجدداً تغییر نام یافت. الیسون در مورد پایگاه داده‌های System R محصول آی بی ام که آن هم مبتنی بر نظریات کاد بود، چیزهای شنیده بود و تصمیم گرفت که اوراکل را با محصول آی بی ام همساز نماید ولی آی بی ام با مخفی نگه‌داشتن کدهای خطای سامانهٔ پایگاه دادهٔ خود، این مسئله را متوقف ساخت. نخستین نسخهٔ اوراکل، اوراکل ۲ بود در حالیکه نسخه‌ای تحت نام اوراکل ۱ قبلاً انتشار نیافته بود. این شمارهٔ نسخه بطور عمدی از ۲ شروع می‌شد تا مشخص نماید که تمامی باگ‌های موجود در نسخهٔ قبلی، برطرف شده‌اند.

الیسون در تاریخ ۱۸ دسامبر، ۲۰۰۳ در مِلک وودساید با ملانی کرافت، نویسندهٔ داستان‌های عاشقانه، ازدواج کرد. در مراسم ازدواج، بهترین دوست الیسون، مدیرعامل شرکت رایانه‌ای اپل، استیو جابز، عکاس رسمی بود. خانم کرافت، همسر چهارم الیسون است. الیسون یک پسر و یک دختر از همسران پیشین‌اش دارد.



نظرات  (۱)

۰۱ بهمن ۹۶ ، ۱۳:۵۷ گرافیست ارشد
بله اسم ایشون رو شنیده بودم ...
ممنون .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی