بزرگان علم ، هنر ، فلسفه ، سیاست و ...

امانوئل سویدنبرگ متفکر عالم، عارف و نامدار سوئدی بیست و نهم ژانویه سال ۱۶۸۸ میلادی در استکهلم سوئد به‏دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در ریاضیات تبحر یافت و مهندسی معرافزودن تصویر از فضای اختصاصیوف شد. امانوئل در ۵۴ سالگی اعلام داشت که دنیای واقعی را در رؤیاهایى مشاهده کرده است! 

سویدنبرگ از آن پس به مطالعات فراوانی در فلسفه پرداخت و به نشر عقاید و افکار خود مشغول شد. وی اعلام کرد که فلسفه او، انفصال از دنیای مادی و غرق شدن در تماشای عالم معنوی است. سویدنبرگ در مشاهده عالم معنا چنان تیزبین و دقیق بود که آن را به شیوه دانشمندان، با همه جزییاتش توصیف می‌‏کرد. 

او می‌‏گفت که «دنیای مادی و دنیای روحی، هر دو، دارای طرح و الگویى قابل انطباق هستند و بنابراین، وحدت‏پذیرند. هر آنچه در این دنیا هست، نظیر آن در دنیای دیگر نیز هست.» وی معتقد بود که هر چه انسان شریف‏‌تر باشد، فهم و درک وجود خداوند برایش ممکن‏‌تر است، زیرا خداوند شبیه و المثنای نامشهود انسان است. سودنبرگ تأکید داشت که همه این‌ها در سیرهای عارفانه وی به عالم بالا، برای شخص او یقینی شده است. 

هرچند سودنبرگ خود را «مردی هر دو جهانی» می‌‏خواند، با این حال، در او چیز غیرمعمول و نامتعارفی وجود نداشت. دارا بودن زندگی ساده و معتدل، پرهیز از هرزگی و بی‌بندوباری، علاقه به مصاحبت با دیگران و علاقه به گیاه‏خواری و دوری از گوشت‏خواری، از جمله ویژگی‏های زندگی او بود. 

امانوئل سویدنبرگ اندیشه‏های فلسفی خود را در بیش از 50 جلد کتاب بیان داشت که مهم‌ترین آن‏‌ها، کتاب «اسرار عالم ملکوت» یا «رموز آسمانی» است که آن را در هشت جلد به نگارش درآورد. او در این کتاب عنوان می‌‏کند که تنها خدا زنده است و حضور او در انسان و مخلوقات دیگر است که به آن‏‌ها نمودی از زندگی می‌‏بخشد و در ما توهم وجود اختلاف میان انواع موجودات را که همه بهره‏ای از ذات واحد الهی‏اند، ایجاد می‌‏کند. 

«اسرار عالم ملکوت» نه‏تنها مهم‏‌ترین اثر سودنبرگ است، بلکه یکی از بارز‌ترین و جالب‏‌ترین جلوه‏های اندیشه عرفانی اروپای شمالی در قرن هجدهم میلادی محسوب می‌شود. سودنبرگ در انگلستان و آمریکا دارای پیروان بسیاری بود. امانوئل سودنبرگ سرانجام ۲۹ مارس ۱۷۷۲میلادی در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی