بزرگان علم ، هنر ، فلسفه ، سیاست و ...

گولیلمو مارکونی ‏، در 25 آوریل سال 1874 میلادی در شهر بولونیا ایتالیا به دنیا آمد. وی به طور خصوصی درس خواند و تحصیلاتش را زیر نظر معلمان ایتالیایی در شهرهای "بولونیا و فلورانس" ادامه داد. او علاقه زیادی به "فیزیک و علوم الکترونیکی" داشت و کارها و پژوهش های کسانی مثل "ماکسول، هرتز و..." را بررسی و مطالعه می کرد.مارکونی در 20 سالگی رساله ‏ای در باب امواج برقاطیسی مبتنی بر مغناطیس به وجود آمده از جریان الکتریکی خواند و متعاقبا به این فکر افتاد تا از این امواج، برای انتقال پیام استفاده کند. وی با استفاده از یک مدار و فرستنده، کار را آغاز نمود. این دستگاه اولیه، طی سال ‏های بعد تکمیل شد تا اینکه در سال 1895 م، مارکونی دستگاه تلگراف بی ‏سیمی را تهیه کرد که فرستنده و گیرنده خاصی داشت. در سال بعد دستگاه تلگراف وی، توانایى انتشار امواج بی ‏سیم را تا چند صد متر پیدا کرد؛ با تکمیل بیشتر دستگاه، عمل ارسال و گرفتن پیام با سهولت بیشتر و مسافتی دورتر انجام گرفت.گولیلمو مارکونی به وسیله دستگاه اختراعی خود، در سوم ژوئن سال 1898 م، پیامی را تا 29 کیلومتری ارسال کرد. هرچند در ابتدا از کار وی استقبال چندانی به عمل نیامد ولی در سال ‏های بعد، این اختراع باعث شهرت و ثروتش شد و او در راه ساخت دستگاه‏ های قوی ‏تر تلاش نمود.مارکونی نهایتا در 12 دسامبر سال 1901 م موفق شد نخستین پیام را از فراز اقیانوس "اطلس"، از "انگلستان" به "کانادا" بفرستد و می ‏توان تاریخ واقعی اختراع "رادیو" را این روز دانست. همین امر، جایزه "نوبل" را برای وی در سال 1909 م، به ارمغان آورد. این مخترع ایتالیایی سرانجام در 20 ژوئیه سال 1937 م درگذشت.  


خانواده

گولیلمو مارکونی دومین پسر خانواده "جوزپه مارکونی و آنی جیمسون" که از خانواده های اشراف و متشخصین ایتالیا به شمار می رفتند، بود و مادرش دختر "آندرو جیمسون" از نوادگان "دافنه" (Daphne) در وکسفورد (Wexford) ایرلند می باشد. ازدواج و فرزندانسال 1905 میلادی، مارکونی با "بئاتریس اوبرین" دختر بارون چهاردهم اینچیگوئین ازدواج کرد، این ازدواج تا سال 1927 م بیشتر دوام نداشت و در همان سال با "کنتس بتزی - اسکالی" از شهر "رم" پیمان زناشویی بست. وی از ازدواج اولش یک پسر و دو دختر داشت و از همسر دومش نیز فقط صاحب یک دختر شد.  


تاسیس کمپانی مارکونی

سال 1895 میلادی، مارکونی تجربیات و فعالیت های آزمایشگاهی اش را در لابراتوار پدرش در "پونته وچیو" شروع کرد. وی با استفاده از یک مدار و فرستنده، کار را آغاز نمود. در آن دستگاه، مدار به وسیله کلید باز و بسته می‏ شد و بر روی براده آهن که در سوی دیگر قرار داشت و جریان از آن می ‏گذشت، اثر می ‏نهاد و زنگی را به صدا در می ‏آورد. او به جای براده آهن، از مخلوطی از نیکل و نقره استفاده نمود و مدار فرستنده را به یک صفحه فلزی متصل کرد؛ وی در آنجا اولین سیگنال ها و نشانه های رادیویی تلگراف بی سیم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد.مارکونی سپس در سال 1896 م، تجهیزات آزمایشگاهی خود را به "انگلیس" برد و در آنجا با "سر ویلیام پریس" مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و بعد از یک سال حق ثبت امتیاز اولین سیستم تلگراف بی سیم را دریافت و این اختراع را به نام خود ثبت کرد.مارکونی یکی از دستگاه های فرستنده رادیویی خود یعنی سیستم مخابره بی سیم را در "لندن" بین ایستگاه مخابراتی "سالیسبوری و بریستول" در معرض نمایش گذاشت و در ژولای سال 1897 م، کمپانی تلگراف بی سیم و سیگنال را با مسئولیت محدود تاسیس کرد. این شرکت در سال 1900 م، به کمپانی تلگراف بی سیم مارکونی تغییر نام داد. در همان سال سیستم بی سیم خود را در حضور مقامات دولتی ایتالیا در "اسپزیا" به معرض نمایش گذاشت. این نمایش در ایتالیا در فاصله 12 مایلی انجام شد که رکوردی چشمگیر تا آن زمان بود.سال 1899 م، ارتباط تلگراف بی سیم میان دو کشور "فرانسه و انگلیس" برقرار شد. او ایستگاه های بی سیم ثابتی را در "نیدلز، ایسل آوویت، بورن موث" و پس از آن در "هاون هتل، پول و دورست" ایجاد کرد. وی هم چنین در سال 1900 م شماره مشهور 7777 را برای امتیاز مخابرات بی سیم فرکانس را به نام خود ثبت کرد.  


اخترع رادیو

دسامبر سال 1901 میلادی، گولیلمو مارکونی توانست فرضیه امواج رادیویی که تحت تاثیر چرخش زمین و در مدار آن قرار نمی گرفتند را اثبات کند. وی با بیان این فرضیه اقدام به مخابره کردن اولین سیگنال های امواج رادیویی در دریای "آتلانتیک" میان "پولدهو، کورن وال و سنت جونز، نیو فاوند لند" به فاصله 2100 مایلی کرد.  مارکونی در سال 1902 م، در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تاثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی سیم را کشف کرد و در همان سال امتیاز ردیاب مغناطیسی خود را که پس از آن تبدیل به گیرنده استاندارد امواج رادیویی شد ثبت نمود. این گیرنده برای سال های طولانی یک الگوی استاندارد و جامع بود. او در طی سال های 1902 م تا 1912 م اختراعات دیگری را نیز به ثبت رساند. تلاش های مارکونی در تکمیل "رادیو" در سال 1919 م، منجر به پخش آزمایشی "رادیو" در "انگلستان" و سال بعد در "آمریکا" شد. پس از این اختراع، دولت ‏های مختلف از مارکونی تقدیر کردند.  


درگذشت

 ژوئیه سال 1937 میلادی، سرانجام گولیلمو مارکونی در سن 63 سالگی در شهر "رم" درگذشت.  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی