بزرگان علم ، هنر ، فلسفه ، سیاست و ...

جرج استیونسن (زاده ۱۷۸۱ - درگذشته ۱۸۴۸) یک مهندس مکانیک انگلیسی و مخترع خط آهن می‌باشد. وی از نیروی بخار در حرکت لکوموتیو استفاده کرد و این وسیله نقلیه معتبر را به وجود آورد، وی از راه‌های گوناگون از جمله کارگری معدن، رانندگی و گاوچرانی و شاگرد شوفری مخارج زندگی خود را تأمین می‌کرد و مدت ۱۵ سال برای اختراع لوکوموتیو زحمت کشید و سرانجام این غول آهنی را به حرکت درآورد. چنانچه جورج استیفنسن در بخش یک کان زغال سنگ واقع در شمال انگلیس بدنیا نمی‌آمد، شاید هرگز به فکر اختراع لوکوموتیو و قطار راه آهن نمی‌افتاد؛ زیرا او بخاطر اینکه زغال سنگ به راحتی از معدن زغال سنگ بایک وسیله راحت نقل مکان شود، به فکر اختراع لوکوموتیو و بعد هم واگن راه آهن افتاد.


زندگی‌نامه

در سال ۱۷۸۱ در نزدیکی شهر نیوکاسل در انگلستان بدنیا آمد. پدر جورج، یعنی رابرت استیفنسن مرد فقیری بود و در معدن زغال سنگ کار می‌کرد و با درآمد اندکی که می‌گرفت از خود، همسرش و چهار فرزند نگهداری می‌کرد. استیفنسن برای اینکه از بار پدر کم کند، مجبور شد از همان کودکی مشغول کار شود.

جورج استیفنسن تا سن ۱۷ سالگی سواد نداشت. برای اینکه در کار خود پیشرفت کند تازه در ۱۷ سالگی شروع به تحصیل نمود. کتاب و وسائل دیگر تحصیل را او با تعمید کفش کارگران معدن زغال سنگ تأمین کرد.

جورج پس از کار و تلاش بسیار زمانیکه موفق شد به اندازه ۱ پوند پس‌انداز کند، حس کرد می‌تواند ازدواج کند؛ در نتیجه او با فانی هندرس دختر یک زارع ازدواج کرد، ولی چندی بعد همسرش فوت کرد. پس از فوت فانی هندرس، جورج با زنی دیگر به نام الیزابت هیدمارش که ۲۰ سال قبل خاطرخواهش شده بود ولی بعلت فقر درخواست ازدواج او رد شده بود را به همسری برگزید.

استیفنسن که خیلی فقیر بود، دیگر مرد ثروتمندی شده بود؛ بطوریکه که وقتی در سال ۱۸۴۸ در سن ۶۷ سالگی درگذشت مبلغی حدود۴/۰۰۰/۰۰۰ پوند از خود باقی گذاشت.


ساختن لکوموتیو

بنظر می‌رسد که از آن به بعد جورج استیفنسن به زندگی ساده کارگری خود ادامه داده و بدنبال کار دیگری نرفته تا زمانی اتفاقی رخ داد که باعث شد او بطور جدی به فکر ساختن لوکوموتیو افتد. جریان از این بود که زغال سنگ به سختی از معدن حمل و نقل می‌شد. حال چنان‌که کسی یک وسیله نقلیه خوب برای حمل و نقل زغال سنگ اختراع می‌کرد، پول خوبی گیرش می‌آمد، این بود که جورج به فکر اختراع لوکوموتیو افتاد.

قبل از جورج یک مرد فرانسوی لوکوموتیوی بر اساس ماشین بخار جیمز وات ساخته بود که متأسفانه در موقع بکار انداختن آن منفجر شد یک مرد اسکاتلندی دیگر به نام ریشارکرووی نیک هم لوکوموتیوی ساخت ولی چون از او حمایت نشد اختراع خود را تکمیل نکرد، استیفنسن از تجارب پیشینیان استفاده کرد و سعی کرد لوکوموتیو خود را بسازد.

جورج روز ۲۷ سپتامبر ۱۸۲۵ نخستین قطار را از استوکتون تا دارلینگتون به راه انداخت، قطاری که حامل ۶ واگن پر از زغال سنگ، آرد و ۶۰۰ تن مسافر بود، بوسیله استیفنسن از دیدگان هزاران نفر عبور کرد.


ساخت خط راه آهن

بعد از موفقیت استیفنسن، یک خط راه آهن بین لیورپول و منچستر ساخت و ار آن به بعد به سرعت راه آهن‌های دیگر ساخته شد؛ بطوریکه به زودی کشیدن راه آهن، عالمگیر شد.

نظرات  (۱)

 میتونم بگیم عالی و دیوونه کننده بود دلم میخواست هزار بار بخونم ولی کارهای دیگری هم دارم واقعا از درگذشت چنین ادم با استعدا و سخت کوشی انسان ها ناراحت میشوند.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی